Handelsmissie Dakakker

Transcripts Sprekers Handelsmissie Verslag 21 juni.

Robert Klaassen, voorzitter DSB heet iedereen welkom in de kas Limonaia bij Villa Augustus. Tijdens de busreis zijn er al veel productieve gesprekken gevoerd.
Hierna volgt een verslag van wat de verschillende sprekers hebben verteld.

Emir Quandus, bestuurslid Platform Duurzaamheid.
Dit platform is een samenwerkingsverbond van betrokken burgers voor een betere wereld. Het gaat over duurzame energie maar ook over duurzaam met betrekking tot voedsel. Goed voedsel is de basis voor goede gezondheid, welzijn. Er lopen verschillende projecten zoals stadslandbouwkas, wijngaard, buurtmoestuinen en een voedselbos in oprichting. Maar we stimuleren ook het  inzaaien van akkerranden en wegbermen zodat er weer bijen en andere nuttige insecten terug komen.

Conny Taheij, Journalist Stadslandbouw Nederland.
Naast vrijwillige activiteiten voor platform Duurzaam Dordrecht onderhoudt ze de website voor Stadslandbouw Nederland. Met onder anderen Hilda Weges van Eetbaar Ede is er een stedennetwerk stadslandbouw opgezet. In 2018 is een Living Lab georganiseerd door Eetbaar Ede samen met Stadslandbouw Nederland. Dit om stadslandbouw al vanaf het begin van een gebiedsontwerp mee te laten nemen en uit te voeren.

Jacqueline van Dongen, Wethouder Zwijndrecht.
Mijn inzet ligt op het gebied van duurzaamheid, energie transitie, voeding en leefomgeving. ,,Als kind at ik mijn appeltje bijna direct van de boom. Nu kijk ik in de winkel en zie dat de appel in onnodig veel verpakking in het schap ligt. Hoe doorbreek je dat. We moeten slim omgaan met grondstoffen en energie, maar ook met de natuur en met elkaar. Geef als gemeente het voorbeeld en ondersteun goede initiatieven. De kunst van het weglaten gaat ons helpen bij de voedseltransitie.”

Paul Boogaard, Wethouder gemeente Korendijk.
Samen met de provincie is het gebiedsprogramma bekeken. Er is geen ruimte voor de gehele provincie, maar er is gekeken welke kansen er liggen voor de Hoeksche Waard. ,,We willen vooral weer een beeld krijgen hoe het voedsel eigenlijk ontstaat. Ik wil terug naar de bron. Hoe komt die aardappel op je bord. We zijn een innovatief landbouwgebied.
Er wordt veel gedaan op het gebied van duurzaamheid, bodemverbetering en teelt- methodes. Dat willen we graag laten zien in een educatief denkcentrum Foodlab Hoeksche Waard. Een groot complex waar elke middelbare scholier uit heel Nederland minstens een keer naar toe moet komen. Om hier te ontdekken, leren hoe voedsel wordt geproduceerd.
Ik wil daar heel nieuwe technieken laten zien. Er moet ook een grote kas bij gebouwd worden waar heel veel bezoekers gaan komen.
Zo denk ik ook aan start-ups voor jonge innovatieve ondernemers op het gebied van duurzaamheid en voeding. Daarnaast moet er gewerkt worden aan verbetering van de bodemstructuur en mensen laten zien waar hun eerlijke voedsel vandaan komt. Er wordt al grond aangeboden en kennis om te delen voor het nog op te richten denkcentrum. Hopelijk gaat de haalbaarheid studie aan tonen dat de droom haalbaar is. Tenslotte…Voor eerlijk voedsel moet je in de Hoeksche Waard zijn!”

BBD Handelsmissie Markthal

Annelies van Voskuijlen, Gemeente Eden, economische zaken.
Ze is enthousiast uit over de locatie van de bijeenkomst: Villa Augustus. ,,Zo’n locatie zou men in Ede ook graag hebben. Ede heeft enige jaren geleden gekozen voor het thema Food.  Maar we willen dit thema toch nadrukkelijker in de openbare ruimte zichtbaar maken. We zijn het Food Centrum aan het ontwikkelen. We zouden een mooie samenwerking met de Hoekse Waard aan kunnen gaan.
Hoe breng je gezond voedsel dichter naar de burger? Dat gebeurt al met een voedselbos, stadslandbouw, maar ook met korte keten en streekproducten. Hoe bereik je al die andere mensen, hoe krijg je ze mee. We onderzoeken het consumenten gedrag in de verschillende wijken, maken een foodscan. Welke wijk heeft potentie om afzet van streekproducten veel meer in te brengen of om stadslandbouw in te zetten. Zouden moestuinen in deze wijk beter passen.”

BBD Handelsmissie Fenix Food Factory

Maarten Bouten Rechtstreex.
Rechtstreex bouwt hier in de regio de lokale voedselketen voor 100 leveranciers, boeren en kleine makers waarvan de producten aan consumenten worden geleverd. De klanten bestellen via de webshop en halen hun producten op bij een afhaalpunt. Ze bestellen wanneer ze producten nodig hebben. Er zijn nu 1500 actieve klanten en er zijn gemiddeld 650 bestellingen per week.
Wat is je grootste uitdaging?
,,De eerste fase van het opbouwen van de korte keten met de logistiek er omheen is achter de rug. De grootste uitdaging is nu om de stap te maken naar 10.000 klanten. Niet alleen de mensen die al gemotiveerd zijn maar de volgende groep die dit wel een mooi plan vinden maar nog niet meedoen.”
Wat heb je daar voor nodig?
,,Daar is wel veel kennis van marketing nodig en hoe motiveer je en welke service kunnen of moeten we nog meer bieden.”
Vincent Mosch van Eetvallei Ede biedt aan om mee te denken. Studenten vanuit onderwijs/ media zouden met een gerelateerde praktijk opdracht aan de slag kunnen.
Paul Boogaard geeft aan dat marketing heel belangrijk is. Geef de consument een goed gevoel bij het product, een plaatje van de plaatselijke kerk bijvoorbeeld bij je kaas.

Op de webshop van Rechtstreex zijn al verhalen en plaatjes van de leveranciers te vinden.